Aktivity PPP ve školním roce 2024/2025

Přednáška a depistáž v MŠ Bezručova v Jablunkově

Dne 8.4.2025 proběhla v mateřské škole přednáška pro rodiče dětí předškolního věku. Na setkání v MŠ se dostavili rodiče předškoláků, dále byly přítomny i p. učitelky z MŠ. Rodiče byli informováni o předpokladech, které jsou potřebné pro úspěšné zaškolení dítěte, byly jim předány praktické rady pro rozvoj a stimulaci jejich dětí, byli seznámeni i s metodami, které přispívají k posílení školní připravenosti a podporují plynulý přechod do školního prostředí. V návaznosti na přednášku se ve dnech 14. 4. a 15. 4.2025 v MŠ uskutečnila depistáž školní připravenosti, které se zúčastnilo 16 dětí. K práci dětí byly vytvořeny optimální a kvalitní podmínky, děti pracovaly ve svém známém prostředí a práce se jim velmi líbila. Výsledky práce dětí byly konzultovány v předem dohodnutých termínech s rodiči. Jedná se o dlouholetou a osvědčenou spolupráci Pedagogicko-psychologické poradny Frýdek-Místek s mateřskou školou a dle sdělení rodičů a pedagogů přispívá k lepšímu a kvalitnějšímu zaškolení prvňáčků. V závěru setkání byla vyslovena ze strany mateřské školy žádost na zajištění této akce i v příštím školním roce.

Depistáž

Dne 9.dubna 2025 proběhla v Mateřské škole Bukovec depistáž zaměřená na připravenost dětí pro vstup do školy. Zjišťováním školní připravenosti u předškolních dětí nám pomáhá zjistit, jaké jsou schopnosti budoucích prvňáčků potřebné pro zvládání čtení, psaní a počítání a vyhledávat také děti ohrožené neúspěchem a potížemi při zvládání trivia. Získané informace o dítěti pak pomáhají k zahájení stimulace v oblastech, kde dítě podávalo nižší výkony. Vyšetření 10 dětí " Školní připravenosti" proběhlo v prostorách mateřské školy, kde bylo vytvořeno příjemné a přátelské prostředí. Vedení mateřské školy a učitelky zajistily optimální a kvalitní podmínky, děti tak pracovaly ve svém přirozeném prostředí a práce se jim velmi líbila. Po skupinové a individuální práci následovaly individuální konzultace s pedagožkami a rodiči, kde byly předány informace a podněty, jak dále u jednotlivého dítěte žádoucí vědomosti a dovednosti rozvíjet, jak dítě dále stimulovat. Tato osvědčená praxe Pedagogicko-psychologické poradny Frýdek-Místek má na této mateřské škole dlouhodobou tradici a dle sdělení rodičů a pedagogů přispívá k lepšímu a kvalitnějšímu zaškolení prvňáčků.

Přednáška v PMŠ Hnojník

Dne 3. dubna 2025 se v Polské mateřské škole Hnojník uskutečnila další přednáška na téma Školní zralost a školní připravenost. Akce se zúčastnilo přibližně 15 rodičů a několik pedagogických pracovnic. Přednáška nabídla přehled klíčových dovedností, které by dítě mělo zvládat před nástupem do základní školy. Na závěr setkání měli rodiče možnost klást otázky a získat další potřebné informace. Atmosféra byla velmi příjemná a přátelská, což přispělo k otevřené a podnětné diskusi. Rodiče byli také seznámeni s procesem posuzování školní zralosti dítěte v PPP a informováni, co mohou od této služby očekávat.

Workshop s organizací Modrý kříž na téma aktuálních trendů ve zneužívání návykových látek a nelátkových závislosti ve Frýdku- Místku

Dne 5. 3. 2025 byl realizován workshop, na jehož realizaci se podílela organizace Modrý kříž a Pedagogicko-psychologická poradna Frýdek-Místek. Cílem PPP je vytvořit příležitost k propojení a navázání spolupráce napříč školstvím a sociálními službami v oblasti Frýdecko-Místecka. Jelikož je rizikové chování spojené se zneužíváním návykových látek nebo technologií jedno z nejčastěji řešených v rámci školních poradenských pracovišť, poptávka po aktuálních informacích a po odborné pomoci je ze stran škol velká. Účastnící setkání měli možnost seznámit s panem Bc. Bistou a paní Mgr. Geldnerovou, pracovníky organizace Modrý kříž, kteří poutavě a ochotně reagovali na jejich otázky. V rámci diskuse se tak otevřela témata motivace rodičů, žáků k vyhledání odborné pomoci, efektivní formy komunikace nabízení pomoci v rámci školního poradenského pracoviště, v neposlední řadě také téma aktuální situace a trendů v zneužívání nových látek a technologii v oblasti Frýdecko-Místecka. Setkání se účastnilo 15 zástupců základních i středních škol.

Setkání zástupců středních škol s Ospodem Třinec a MP PPP

11. 2. 2025 proběhlo setkání zástupců středních škol z regionu Třinecka s Mgr. Kajzarovou, vedoucí oddělení sociálně právní ochrany dětí, Mgr. Starzykem, koordinátorem prevence a aktivizačních činností oddělení rozvoje sociálních služeb Magistrátu města Třinec a Mgr. Babincovou Jurkovou, MP PPP Frýdek-Místek. Cílem setkání bylo podpořit spolupráci škol a Orgánu sociálně právní ochrany dětí, seznámit školy s aktualitami v rámci ZSPOD a novým metodickým doporučením Týrané, zneužívané a zanedbávané dítě, včetně seznámení s krizovými plány pro školy, které vypracoval MP PPP ve spolupráci s Ospod Třinec. Krizové plány by měly být pro školy nástrojem umožňujícím rychlou a efektivní reakci v situacích, kdy má škola podezření, že je vůči dítěti pácháno násilí nebo je zanedbáváno.

Dotační řízení MSK k podpoře primárně preventivních aktivit ve školách -setkání školních metodiků prevence oblasti

MSK vyhlašuje i tento rok dotační řízení, v rámci kterého budou podpořeny kvalitní projekty škol cílené na realizaci efektivní specifické primární prevence ve školách. V měsíci únoru byla realizována dvě setkání pro zájemce o dotaci preventivních aktivit MSK. Jedno setkání bylo realizováno ve Frýdku-Místku a jedno v Třinci. Celkem se setkání účastnilo 7 školních metodiků prevence, kteří převážně budou žádat o dotaci poprvé. Cílem setkání bylo seznámit přítomné s podmínkami podání žádosti o dotaci, pomoci jim s obsahovou náplní žádostí, tak aby odpovídala podmínkám dotačního řízení.

Komunitní plánování sociálních služeb Frýdek – Místek

V průběhu 1. pol. školního roku 2024/25 se naše metodičky prevence účastnily dvou schůzek pracovní skupiny komunitního plánování Děti, mládež, rodina. Schůzky byly věnovány podnětům a připomínkám k tvorbě nového Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb.

Intervizní skupina pro ŠMP – 1. pololetí roku 2024/25

V prvním pololetí školního roku 2024/25 byly realizovány dvě intervizní skupiny pro školní metodiky prevence. Intervizní skupiny jsou vedeny Mgr. Kristýnou Babincovou Jurkovou. S ohledem na dostupnost byla jedna skupina realizována ve Frýdku-Místku a druhá v Třinci. Setkání školních metodiků ve formátu intervizní skupiny je založené na principu sdílení zkušeností metodiků prevence s řešením různých, pro ně obtížných témat primární a sekundární prevence rizikových jevů, včetně sdílení zkušeností s organizací práce metodika prevence ve školách, jeho náplní práce a rolí v rámci školního poradenského pracoviště. Obou intervizních skupin se celkem účastnilo 10 školních metodiků prevence. V dalším pololetí školního roku jsou opět plánovaná dvě setkání, která budou realizována v odpoledních hodinách.

Mapování vztahů v třídních kolektivech v 1. pololetí školního roku 2024/2025

Metodici prevence Pedagogicko – psychologické poradny ve Frýdku – Místku během 1. pololetí 2024/25 i nadále nabízeli školám službu mapování vztahů v třídních kolektivech. Služba byla v tomto období poskytnuta v celkem ve 20 třídách z osmi škol z oblasti Frýdku-Místku, Třince a Jablunkova. Mapování vztahů ve třídě může sloužit třídnímu učiteli jak k orientaci ve vztazích po počáteční adaptační fázi u nově vzniklých kolektivů, tak ke zjištění sociometrických pozic žáků v již ustáleném kolektivu. Používané dotazníkové metody jsou také citlivé k odhalení rizikového postavení některých žáků ve třídě. V kombinaci s jinými diagnostickými metodami mohou sloužit jako diagnostický nástroj k odhalení vztahových problémů v kolektivu. Výstupem této služby je zpráva z mapování vztahů ve třídě, osobní konzultace určená k předání výsledků a doporučení týkající se další práce se třídou. Služba bude s ohledem na velkou poptávku a velmi pozitivní zpětnou vazbu ze strany škol nabízená školám i nadále.

Depistáž

Vstup do první třídy představuje pro dítě velkou životní změnu, a aby ji zvládlo co nejsnáze, mělo by být dostatečně zralé osvojovat si s úspěchem školní dovednosti a znalosti. Souhrn předpokladů, které jsou důležité pro úspěšné zvládnutí všech nároků školy, nazýváme „školní připraveností“. Ve čtvrtek 30. ledna 2025 jsme navštívili Mateřskou školu Dolní Domaslavice právě s cílem zjištění úrovně školní připravenosti u předškoláků v této MŠ. V dopoledních hodinách se konalo samotné mapování 14 dětí, v odpoledních hodinách probíhaly konzultace s rodiči, kteří si odnesli praktické rady pro rozvoj a stimulaci předškolních dovedností, včetně písemně zpracovaných materiálů. V prostorách PPP Frýdek-Místek se v dalších dnech konala odborná konzultace s Mgr. Silvií Michenkovou, zástupkyní ŘŠ pro MŠ Dolní Domaslavice, která vyjádřila poděkování a přínos depistáže pro jejich mateřskou školu a požádala o mapování školní připravenosti i v příštím školním roce. Děkujeme vedení mateřské školy a jejich pedagožkám za zajištění optimálních podmínek pro mapování.

Depistáž

V Mateřské škole Naděje se 23. ledna 2025 konalo mapování školní připravenosti. V dopoledních hodinách ve známém a bezpečném prostředí mateřské školky plnily děti úkoly ve skupině s kamarády a poté individuálně s pracovníkem poradny. V odpoledních hodinách proběhly konzultace s rodiči, během kterých se zákonní zástupci dozvěděli, jak se jejich dceři či synovi vedlo, v jakých oblastech je žádoucí potomka podpořit, co je vhodné rozvíjet a trénovat, včetně písemně zpracovaných tipů na procvičování předškolních dovedností. Součástí návštěvy byly i odborné konzultace s učitelkami a asistentkami mateřské školy. Děkujeme vedení mateřské školy a jejich pedagožkám za zajištění kvalitního zázemí pro depistáže.

Depistáže v MŠ Dobrá

Ve dnech 22. 1., 29. 1. a 5. 2. 2025 proběhly v MŠ Dobrá depistáže zaměřené na mapování připravenosti dětí pro vstup do základní školy. Tyto se uskutečnily v prostorách mateřské školy formou skupinového i individuálního vyšetření, celkem se zúčastnilo 45 dětí. Vedení mateřské školy a paní učitelky zajistily optimální a kvalitní podmínky pro práci s dětmi. V odpoledních hodinách se uskutečnily konzultace s rodiči, (popř. jim byl předán náhradní termín ke konzultaci v PPP) ve kterých jim byly předány praktické rady pro rozvoj a stimulaci předškolních dovedností jejich dětí, včetně písemně zpracovaných materiálů odbornými pracovníky PPP Frýdek-Místek.

Přednáška v MŠ

Dne 21.1.2025 se uskutečnila v MŠ Štefánikova v Třinci přednáška pro rodiče dětí předškolního věku na téma: “Co má umět předškolák“. V průběhu přednášky byli rodiče seznámeni se základními dovednostmi, které by dítě mělo zvládat před nástupem do základní školy. Podrobně byly vysvětleny pojmy školní zralost a školní připravenost, byly představeny jednotlivé percepční předpoklady, které mají zásadní vliv na počáteční nácvik čtení, psaní a počítání. Rodičům byly předány informace a podněty, jak dále u svého dítěte žádoucí vědomosti a dovednosti rozvíjet. Přítomni rodiče se aktivně zajímali a kladli inspirativní dotazy ohledně připravenosti svého dítěte. Původně plánovaná depistáž pro 24 dětí , která měla proběhnout v MŠ 30.1.2025, byla ze strany MŠ dodatečně zrušena z důvodu velkého počtu nemocných dětí.

Skupinové posouzení profesní orientace pro žáky 9. tříd

I v letošním školním roce 2024/2025 realizovala naše poradna skupinové posouzení profesní orientace pro žáky 9. tříd základních škol z Frýdku-Místku a jeho blízkého okolí. Testování probíhala přímo na školách a zúčastnilo se jich celkem 186 žáků. Následné individuální konzultace v prostorách poradny poskytly studentům a jejich rodičům zpětnou vazbu k testovým výsledkům a konkrétní doporučení. Cílem bylo podpořit informované rozhodování o volbě střední školy a budoucí profesní dráhy v souladu s individuálními předpoklady a zájmy žáků.

Přednáška a depistáž

Dne 14.1.2025 proběhla v MŠ Janáčkova v Třinci přednáška pro rodiče, kteří projevili zájem o informace vztahující se k tématu, co by měl budoucí školák umět, aby jeho start v 1. třídě probíhal bez potíží. Přednášky se účastnilo 20 rodičů, kterým byl na závěr setkání dán prostor pro dotazy. Rodiče byli v diskuzi aktivní, zajímali se o možné postupy rozvoje předškolních dovedností dítěte v domácím prostředí. Samotné vyšetření dětí, které bylo zaměřené na posouzení školní připravenosti proběhlo dne 23.1.2025 v prostorách mateřské školy, kde bylo vytvořeno klidné pracovní a přátelské prostředí. Vedení mateřské školy a p. učitelky zajistily optimální podmínky, děti pracovaly ve svém známém prostředí a plnění úkolů školního rázu je bavilo. Po skupinové a individuální práci následovaly konzultace s rodiči, kde byly předány informace a podněty, jak dále u jednotlivého dítěte žádoucí vědomosti a dovednosti rozvíjet.

Kariérové poradenství

Již tradičně v podzimním a zimním období proběhla v základních školách v Třinci, Vendryni a Jablunkově skupinová vyšetření žáků 9. tříd zaměřená na posouzení jejich profesní orientace. Této služby v letošním školním roce celkem využilo 123 žáků ze sedmi základních škol. Směřování jejich další vzdělávací cesty bylo se žáky a jejich rodiči následně individuálně konzultováno s psycholožkami PPP na odloučeném pracovišti poradny v Třinci nebo v prostředí základní školy.

Depistáž

Dne 21. ledna 2025 proběhla poprvé v Mateřské škole Mosty u Jablunkova depistáž zaměřená na připravenost dětí pro vstup do školy. Vyšetření 16 dětí " Školní připravenosti" proběhlo v prostorách mateřské školy, kde bylo vytvořeno příjemné a přátelské prostředí. Vedení mateřské školy a učitelky zajistily optimální a kvalitní podmínky, děti tak pracovaly ve svém přirozeném prostředí a práce se jim velmi líbila. Po skupinové a individuální práci následovaly individuální konzultace s pedagožkami, kde byly předány informace a podněty, jak dále u jednotlivých dětí žádoucí vědomosti a dovednosti rozvíjet. Konzultace s rodiči proběhnou v prostorách PPP v Třinci, kde budou rodiče seznámeni s výsledky vyšetření a s dalšími možnostmi, jak své dítě co nejlépe na vstup do školy připravit. Zkušenosti rodičů a pedagogů nás opakovaně utvrzují v tom, že takto můžeme efektivně přispívat k lepší připravenosti dětí na nástup do školy a tím předejít možným školním obtížím. Tato poradenská akce pro předškoláky byla pro tuto mateřskou školu natolik přínosná, že požádala o depistáž „ Školní připravenosti“ i v příštím školním roce. Paní učitelky ocenily, že Pedagogicko-psychologická poradna Frýdek-Místek, odl.pracoviště Třinec spolupracuje nejen s městskými mateřskými školami, ale taktéž s mateřskými školami, které jsou svou lokalitou v horských oblastech méně dostupné.

Přednáška

Dne 20. 1. 2025 byla realizována přednáška v MŠ Brušperk na téma školní zralost a školní připravenost. Prezentace probíhala pod vedením psycholožky naší poradny a konala se v prostorách MŠ. Zúčastnilo se jí zhruba 30 rodičů a některé paní pedagožky. V průběhu přednášky byly rodičům přiblíženy hlavní body Desatera pro rodiče dětí předškolního věku, které zpracovalo MŠMT. Desatero poskytuje přehled základních dovedností, které by dítě mělo zvládat před nástupem do základní školy. Podrobně byly vysvětleny pojmy školní zralost a školní připravenost. Byly představeny jednotlivé psychické funkce a jejich role potřebné k rozvoji dovedností, které mají zásadní vliv na počáteční nácvik čtení, psaní a počítání. Kromě jiného byla pozornost věnována i rizikům, které souvisejí se zaškolením dítěte, u něhož byla zjištěna výrazná nezralost v oblasti percepcí. Rodičům byly předány informace a podněty, jak dále u svého dítěte žádoucí vědomosti a dovednosti rozvíjet. Na závěr setkání byli rodiče stručně informováni o procesu posouzení školní zralosti dítěte v PPP a o tom, co od této poradenské služby mohou očekávat. Přednáška byla následně doplněna o dotazy účastníků, které byly zodpovězeny na závěr setkání.

Přednáška a depistáž

Dne 16. a 17. ledna proběhla v Mateřské škole v Třinci depistáž zaměřená na připravenost dětí pro vstup do školy. Depistáži předcházela dne 7.1.2025 přednáška pro rodiče, kde byli rodiče seznámeni s organizací této poradenské akce, byli informováni, co by měl budoucí školák umět a nácvik čtení, psaní a počítání v 1.třídě tak proběhl bez potíží. Přednáška proběhla s hojnou účastí 30 rodičů, kteří byli ve svých dotazech velmi aktivní. Vyšetření 26 dětí " Školní připravenosti" proběhlo v prostorách mateřské školy, kde bylo vytvořeno příjemné a přátelské prostředí. Vedení mateřské školy a učitelky zajistily optimální a kvalitní podmínky, děti tak pracovaly ve svém přirozeném prostředí a práce se jim velmi líbila. Po skupinové a individuální práci následovaly individuální konzultace s pedagožkami a rodiči, kde byly předány informace a podněty, jak dále u jednotlivého dítěte žádoucí vědomosti a dovednosti rozvíjet. Tato osvědčená praxe Pedagogicko-psychologické poradny Frýdek-Místek má na této mateřské škole dlouhodobou tradici a dle sdělení rodičů a pedagogů přispívá k lepšímu a kvalitnějšímu zaškolení prvňáčků.

Komplexní program podpory pro třídní učitelé při práci se vztahy v kolektivu třídy

Pedagogicko-psychologická poradna ve Frýdku-Místku za podpory MSK a Magistrátu města Frýdek-Místek realizovala v průběhu listopadu a prosince vzdělávací program určený pedagogům zaměřený na práci třídního učitele se vztahy v kolektivu. Program vznikl na základě potřeby samotných třídních učitelů, kterou sdělovali na četných metodických konzultacích k vedení kolektivu s metodikem prevence PPP. Vzdělávací program se skládal ze tří na sebe navazujících částí. Nejdříve skupina 12 třídních učitelů absolvovala praktický a zážitkově vystavěný workshop, kde měli možnost vyzkoušet si různé techniky zaměřené na podporu zdravých vztahů v kolektivu, ale především v bezpečí skupiny si učitelé vyzkoušeli vlastní vedení skupiny a práci s reflexí aktivity. V další části programu absolvovali individuální metodickou konzultaci k vlastnímu programu pro třídu a závěrem za účasti lektora realizovali program ve své vlastní třídě, a měli možnost získat od lektora zpětnou vazbu a podněty pro další seberozvoj v práci s kolektivem. V rámci zpětných vazeb účastníci programu oceňovali získání vhledu do odlišnosti mezi vzděláváním dětí a vedením třídy jako skupiny, uvědomění si významu reflexe a zejména vyjádřili chuť a motivaci pracovat se třídou v rámci třídnických hodin jiným způsobem, než činili doposud. Pedagogicko-psychologická poradna bude vzhledem k velké poptávce ze stran škol celého regionu realizovat tento program opakovaně i v následujícím období.

Depistáže v MŠ

Ve dnech 13. 11. a 27. 11. 2024 byla realizovaná depistáž předškolních dovedností MaTeRS v MŠ F. Čejky a MŠ. J. Myslivečka ve Frýdku-Místku. V dopoledních hodinách proběhlo skupinové a následně individuální vyšetření 22 dětí předškolního věku. Odpoledne následovaly konzultace s rodiči, v rámci, kterých jim byly předány praktické rady pro rozvoj předškolních dovedností, včetně písemně zpracovaných materiálů odbornými pracovníky PPP Frýdek-Místek. V rámci návštěvy byly také zodpovězeny odborně zaměřené dotazy učitelek MŠ, které vyslovily zájem o obdobné setkání i v příštím školním roce.

Přednáška v MŠ

Dne 27. 11. 2024 proběhla v MŠ HAPPY DAY s.r.o. ve Frýdlantu nad Ostravicí přednáška na téma školní zralost, školní připravenost. Rodiče předškolních dětí byli podrobně seznámeni s jednotlivými oblastmi, které toto široké téma obsahuje a zároveň jim byly předány konkrétní rady a náměty, jak mohou předškolní schopnosti a dovednosti u svých dětí rozvíjet doma a podpořit tak jejich úspěšný vstup do prvního ročníku základní školy. V závěru setkání byl i prostor na diskusi a individuální dotazy.

Depistáže v MŠ Raškovice

Ve dnech 20. 11. a 27.11 2024 proběhly v MŠ Raškovice depistáže zaměřené na mapování připravenosti dětí pro vstup do základní školy. Tyto se uskutečnily v prostorách mateřské školy formou skupinového i individuálního vyšetření, celkem se zúčastnilo 24 dětí. Vedení mateřské školy a paní učitelky zajistily optimální a kvalitní podmínky pro práci s dětmi. V odpoledních hodinách se uskutečnily konzultace s rodiči,(popř. jim byl předán náhradní termín ke konzultaci v PPP), u kterých jim byly předány praktické rady pro rozvoj a stimulaci předškolních dovedností jejich dětí, včetně písemně zpracovaných materiálů odbornými pracovníky PPP Frýdek-Místek.

Přednáška v MŠ Sosnová v Třinci

Dne 19.11. 2024 proběhla v Mateřské škole Sosnová v Třinci přednáška pro rodiče dětí předškolního věku zaměřená na připravenost dítěte pro vstup do 1. třídy ZŠ. Přednášky se zúčastnilo 16 rodičů a dvě pedagožky školky. Setkání probíhalo v příjemné pracovní atmosféře, rodiče měli možnost aktivního zapojení se. V závěru setkání byl vyčleněn prostor pro jejich dotazy týkající se daného tématu. Paní učitelka vyslovila zájem o obdobné setkání i v příštím školním roce.

Depistáž v MŠ Návsí-Kaštánek v Třinci

Dne 14. a 15. listopadu proběhla v Mateřské škole Návsí-Kaštánek v Třinci depistáž zaměřená na připravenost dětí pro vstup do školy. Vyšetření " Školní připravenosti" proběhlo v prostorách mateřské školy, kde bylo vytvořeno příjemné prostředí. Vedení mateřské školy a učitelky zajistily optimální a kvalitní podmínky, děti tak pracovaly ve svém přirozeném prostředí a práce se jim velmi líbila. Po skupinové a individuální práci 19 dětí následovaly individuální konzultace s rodiči, kde byly předány informace a podněty, jak dále u jednotlivého dítěte žádoucí vědomosti a dovednosti rozvíjet. Tato osvědčená praxe Pedagogicko-psychologické poradny Frýdek-Místek probíhá na mateřských školách v regionu, včetně této mateřské školy pravidelně a zkušenosti rodičů a pedagogů nás utvrzují v tom, že takto můžeme efektivně přispívat k lepší připravenosti dětí na nástup do školy a tím předejít možným školním obtížím.

Seminář k Metodickému pokynu prevence a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č.j. MSMT-21149/2016)

V tomto školním roce se opět uskutečnil seminář k Metodickému pokynu prevence a řešení šikany ve školách a školských zařízeních (č.j. MSMT-21149/2016) nabízený především školním metodikům prevence a vedení škol. Ukazuje se, že seminář je pro účastníky atraktivní zejména pro možnost znovu si osvěžit postup šetření šikany, jak komunikovat v procesu šetření šikany s rodiči, jak následně pracovat s třídním kolektivem pro revitalizaci zdravých vztahů v kolektivu. Seminář byl také zaměřen na prevenci komplikovaných vztahů v kolektivu, které mohou vyústit právě v šikanující chování. Zájem o tento seminář dokazuje, že je ve školách mnoho metodiků prevence, kteří problémovou situaci v kolektivu nechtějí podcenit, naopak si uvědomují důležitost předcházet narušeným vztahům v kolektivu a řešit je v jejich zárodečné fázi.

Seminář pro začínající metodiky prevence

Již tradičně se uskutečnil v prostorách Pedagogicko-psychologické poradny Frýdek-Místek seminář pro nové školní metodiky prevence. Čtyřhodinový seminář byl nabitý informacemi, které jsou pro začínající metodiky prevence důležité proto, aby se mohli snáz zorientovat ve své nové funkci a efektivněji se zapojit do činností ŠPP. Náplní semináře bylo seznámení se s možnostmi spolupráce s metodikem prevence poradny, systémem organizace a koordinace prevence na státní, krajské a oblastní úrovni, vymezení funkce školního metodika prevence v legislativě a jeho role v rámci školního poradenského pracoviště a seznámení s dokumenty, jejichž zpracování školou je dáno legislativou.

Přednáška v MŠ Habrová, Třinec

Dne 6.11. 2024 proběhlo v Mateřské škole Habrová v Třinci informativní a metodické setkání s rodiči dětí zaměřené na připravenost dítěte pro vstup do 1. tř. ZŠ. Přednášky se zúčastnily rovněž dvě pedagožky, které ve třídě předškoláků s dětmi pracují. Setkání probíhalo v příjemné atmosféře, rodiče i paní učitelky se zajímaly o formy práce s dítětem, sdílely své zkušenosti i osvědčené postupy.

16. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování

7. a 8. října proběhla v Konferenčním centru Malenovice 16. Krajská konference zaměřená na primární prevenci rizikového chování, kterou organizuje KÚ MSK. Na její přípravě a realizaci se jako členka realizačního týmu podílela také metodička prevence PPP FM. V úvodu konference byli posluchači zejména z řad školních metodiků prevence seznámeni s aktuálními informacemi o koordinaci a realizaci primární prevence v Moravskoslezském kraji. PhDr. Lukáš Humpl představil práci Krajského zdravotnického intervenčního centra a možnou spolupráci se školami při tragických událostech. Velmi přínosný příspěvek si pro posluchače připravila Bc. Veronika Zajícová a Mgr. Jiří Volný, kteří hovořili na téma, jako pomoci žákům překonat nutkání k sebepoškozování ve škole. Mgr. Petra Meda Stanieková přednesla poutavý příspěvek o trauma respektujícím přístupu učitelů k žákům, kteří trpí komplexním vývojovým traumatem. Mgr. Mistrová sérii odborných témat uzavřela příspěvkem využití projektivního nástroje Blobs při práci s žáky ve školách. Druhý den konference měli posluchači možnost vyslechnout nabídku služeb organizací poskytujících primární prevenci v MSK i mimo něj.

Pracovní setkání zástupců škol s pracovníky Ospod Třinec a metodikem prevence PPP k problematice týrání, zneužívání a zanedbávání dětí

Ve dnech 24. 9. 2024 a 25. 9. 2024 proběhla, v rámci projektové aktivity MPSV „Sjednocení přístupu k ohroženým dětem“, setkání zástupců škol na Třinecku s pracovníky Ospod Třinec a metodikem prevence PPP Frýdek – Místek. Zúčastnilo se celkem 23 pedagogů z 18 škol z oblasti Třinecka. Obsahem byla témata, která vyplynula ze setkání se školními metodiky prevence v PPP (kdy podat oznámení na Ospod, na koho se obracet, co se děje po oznámení, jaké jsou kompetence Ospodu, jaké informace může Ospod sdílet se školou apod. Cílem bylo prohloubit spolupráci mezi školami a Ospodem, tak aby ohroženým dětem na Třinecku mohla být poskytována včasná a efektivní pomoc. Zástupci škol setkání velmi ocenili a shodli se na tom, že chtějí ve spolupráci pokračovat. Příští setkání je plánováno na jaro 2025.

Přednáška v MŠ

Dne 23. 9. 2024 proběhla v Církevní mateřské škole v Třinci - Lyžbicích přednáška pro rodiče na téma „Školní zralost, školní připravenost“. Obsah přednášky byl zaměřen na způsoby a možnosti, jak u předškolních dětí optimálně rozvíjet potřebné dovednosti před nástupem do první třídy. Rodiče se zajímali, jak pracovat se svým dítětem před i po zaškolení, jak nastavit režim dne apod. Závěrečná část přednášky byla věnována dotazům rodičů, zajímalo je především téma emocionální a sociální zralosti a vliv rizikových zdravotních faktorů na zaškolení dítěte. Přednáška pro rodiče probíhala v prostorách MŠ, v přátelské a příjemné atmosféře. Přednášky se zúčastnilo patnáct rodičů a dále p. učitelky z CMŠ Třinec – Lyžbice, CMŠ Bystřice a CMŠ Dolní Líštná.